Saturday, December 25, 2010

Aku kerja balak daaaa

aku ni dah lama tak kerja,..baru-baru ni abang ipar aku ajak la pergi kerja dengan kawan dia,kerja balak....dah aku ni tak tau apa pun pasal ukur mengukur ni,kau orang bayangkan penatnya aku pusing satu kawasan,.....
esoknya dia tak dapat datang,pas tu dia kirim kat abang ipar aku alatan ukur mengukur ni,abang ipar aku ni pun satu,dia pun sama je macam aku,satu apa pun dia tak tau,aku dengan abang ipar aku pun pergi la kat hutan yang kawan dia ni suruh pergi,dia bagi aku GPS dengan "entah apa kejadah aku nak panggil aku tak tau"untuk buat survey balak kat hutan tu,pusing punya pusing macam dia ajar tu,aku dapat la sedikit ilmu tentang balak ni,....
balak ni dia tak kira kecik ke besar semua dia sapu,kalau yang besar boleh buat kayu atau papan,tapi yang kecik lak dia ambik hantar kat kilang untuk di hancurkan,selepas tu proses membuat CHIPBOX di jalankan,sebelum dijadikan perabot...
kau orang bayangkan la,macam mana bumi kita ni tak panas,habis pokok kat dalam malaysia ni disapu bersih oleh anasir-anasir seperti ni,...tapi apa boleh buat duit adalah segala-galanya.....

1 comment:

  1. kerja surveyor mmg memenatkan....
    blom lg g checking size + id pokok + plotting and so on....perg memenatkan eheheheh...

    sebenarnya bukan main hentam je kecik or besar...
    tp kita ade mcm2 management bergantung pd owner ladang hutan tue jugak....

    selalunye bergantung pd jenis pokok+size pokok bawah 15 cm diameter utk chip atau buat pulp(kertas)

    klo 15 cm > pula untuk di jadikan perabot atau pun papan lapis.....

    ada cept tumbesaran ada yang lama..mcm chengal nak kene tunggu selama 60 thn rotation age atau 45 cm diameter....

    so sayangilah hutan kita...lagi2 sesetengah negeri yang suka2 main tebang pokok....huhuhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...